چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تسهیم دانش

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تسهیم دانش

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه رشته مدیریت

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تسهیم دانش

 

 

 

 

 
* با قیمت دانشجویی، ارزان و مناسب :)-

** فایل منحصر به فرد، بصورت جامع و کامل و با منابع بروز و جدید خریداری کنید.

*** این فایل بصورت انحصاری برای فروشگاه فایلینا تولید شده و در هیچ جای دیگه ای بجز این فروشگاه پیدا نمی شود.

پشتیبانی همیشگی توسط : maryam.alkasir70@gmail.com

 

 

 

 

 

مقدمه

 

تعریف و ماهیت تسهیم دانش

تسهیم دانش انتشار داوطلبانه مهارت ها و تجربیات اكتسابی به سایر افراد است (لاو و انگایی ،2008، ص 23). به بیان دیگر تسهیم دانش به عنوان اقدامی تعریف می شود كه افراد طی آن اطلاعات مربوط را میان دیگران منتشر میكنند (بارتل و سریواستاوا ،2002).

 به نظر درمت تسهیم دانش بدین صورت تشریح شده که وقتی که می گوییم فردی دانش خود را تسهیم می کند ، به این معنی است که آن فرد ، فرد دیگری را با استفاده از دانش ، بینش وافکار خود راهنمایی می کند تا او را کمک کند که موقعیت خود را بهتر ببیند. بعلاوه فردی که دانش خود را تسهیم می کند ، ایده آل این است و باید از هدف دانش تسهیم شده ، و کاربرد آن ، و همچنین از نیازها و شکاف های اطلاعاتی فرد گیرنده دانش اطّلاع داشته باشد.

 

 این بیانگر این نکته است که همه کارکنان نیاز به تسهیم دانش خود ندارند ، زیرا ممکن است دانش آنان بکار گرفته نشود و یا از آن استفاده مجدد نشود ، به عبارت دیگر ، تسهیم دانش زمانی مفید خواهد بود که همه کارکنان در کار خود به آن نیاز داشته باشند و یا حداقل بیشتر دانشی را که دریافت می کنند بکار گیرند. به همین دلیل است که در بعضی از سازمان ها ، امکان دسترسی به مخازن دانش و پایگاه های اطلاعات برای همه کارکنان وجود دارد و در بعضی دیگر دسترسی به قسمتهایی از این مخازن دانش و پایگاه های اطلاعات برای همه کارکنان ممکن و دسترسی به قسمت هایی از آنها برای افراد خاصّی تعریف شده است. همچنین ، تسهیم دانش در سازمان ، در سطوح مختلف سازمانی و در داخل واحدهای مختلف و یا بین آنها ، به روشهای رسمی و غیر رسمی ، و در دو روش انتقال متفاوت که شامل تسهیم دانش ضمنی و تسهیم دانش صریح می باشد ، اتفاق می افتد (جعفری ،1391).

 

در خصوص رفتار تسهیم دانش دیدگاه های متفاوتی وجود دارد که بعضی آن را طبیعی می دانند و بعضی نیز آن را غیرطبیعی می دانند. برای مثال داونپورت می گوید که “تسهیم دانش اغلب غیرطبیعی است” ( داونپورت ،1998، ص ( و افراد دانش خود را تسهیم نمی کنند، زیرا فکر می کنند که دانش آنها مهم و ارزشمند است. از طرف دیگر محققین دیگری معتقدند که تسهیم دانش یک تمایل طبیعی افراد دارنده دانش است. تسهیم دانش در بعضی سازمان ها هم طبیعی و در بعضی سازمانها نیز که تحت تأثیر شعار “دانش قدرت است” قرار دارند ، غیرطبیعی می باشد (اسکیرم3، 2002) ولی این ، دلیل اصلی نبود تسهیم دانش نیست. از طرفی در سازمان های امروزی ، کارها آنچنان به کار گروهی و دانش جمعی وابسته است که این شعار دیگر کاربرد ندارد. بنا براین به جای تشویق صرف کارکنان به تسهیم دانش ، بهتر این است که عوامل مؤثر بر تسهیم دانش را شناسایی کرد (اودل و گریسون ، 1998).

 

 

 

– اهمیت تسهیم دانش

یکی از مهمترین اولویت های اعلام شده توسط محققین مدیریت دانش ، ایجاد انگیزه در افراد برای تسهیم دانش آنان است (کینگ و همکاران  ، 2006). اگرچه بعضی ها معتقدند که دانش قدرت است ، ولی به نظر می رسد که دانش به خودی خود قدرت ندارد ؛ بلکه چیزی که به افراد قدرت می دهد ، آن قسمتی از دانش آنهاست که با دیگران تسهیم می کنند (اودل و گریسون، 1998). اگر دانشی را که در ذهن افراد قرار دارد به طلای درون یک جعبه تشبیه کنیم ، ارزش آن دانش زمانی مشخص می شود که آن را تسهیم کنند ؛ مانند زمانی که دارنده طلا ، جعبه آن را باز می کند و با نشان دادن طلای درونش ، ارزش آن را نمایان می سازد. 

 

نقش تسهیم دانش در مدیریت دانش آنقدر مهم است که بعضی از نویسندگان اظهار می دارند که “وجود مدیریت دانش برای پشتیبانی تسهیم دانش است(داونپورت و همکاران ،1998). از دلایل اهمیت تسهیم دانش این است که تسهیم دانش موجب کاهش هزینه ها ، بهبود عملکرد ، بهبود ارائه خدمات به مشتریان ، کاهش زمان توسعه محصولات جدید ، کاهش زمان تأخیر در تحویل کالاها به مشتریان ، و در نهایت کاهش هزینه مربوط به یافتن و دسترسی به انواع ارزشمند دانش در داخل سازمان می شود. برای مثال در شرکت فورد به دلیل تسهیم دانش ، زمان توسعه محصول شرکت (اتومبیل) از ٣۶ روز به ٢۴ روز کاهش یافت. در همین شرکت به دلیل تسهیم دانش با فروشندگان محصول ، زمان تأخیر در تحویل محصول به مشتری از ۵٠ روز به ١۵ روز کاهش یافت (علوی و لیدنر، 2001). شرکت تویوتا به عنوان یک شرکت پیشرو در صنعت اتومبیل ، با استفاده از یک شبکه تسهیم دانش کارآ توانسته است مشکلات بزرگی را در رابطه با تسهیم دانش حل کند ؛ که در نتیجه آن افراد تشویق شده اند تا به راحتی دانش ارزشمند خود را تسهیم کنند. این شرکت همچنین هزینه های مربوط به یافتن و دسترسی به انواع مختلف دانش ارزشمند در داخل شرکت را کاهش داده است (دیرو نوبوکا  ،2000).

 

 

عملكرد هر شخص ناشی از دو پدیده است: اول ویژگیهای خود فرد، دوم ویژگیهای محیط كار وی. یعنی عملكرد فرد تابعی از حاصلضرب سه عامل توانایی، مهارت و تلاش و كوشش فرد و بالاخره پشتیبانی های محیطی است. كه این عامل به دو نوع پشتیبانی اطلاق می شود: پشتیبانهای فیزیكی (ساختار سازمانی، تسهیلات كاری، پشتیبانیهای مالی و نظیر آن) و پشتیبانی‌های روانی (حمایت های روانی و پشتیبانهای لازم رفتاری و سازمانی و نظیر آن) (زندی ، 1390).

 

 

رابینز عوامل موثر بر عملكرد را در 5 طبقه قرار داده:

1- معیارها و مبنایی كه مدیر برای انجام ارزیابی عملكرد كاركنان انتخاب می كند.

2- بازخورد مداوم: كاركنان دوست دارند كه بدانند چگونه كار می كنند.

3- هرچه قدر تعداد ارزیابان افزایش یابند (ارزیابی گروهی) احتمال دستیابی به اطلاعات دقیق بیشتر است.

4- اگر ارزیابان با تجربه باشند احتمال خطای ارزشیابی كمتر است.

5- اگر اهداف مبهم باشد یا معیارهای اندازه گیری نیل به هدف مبهم باشد و اگر كاركنان مطمئن نباشند كه تلاش آنها منجر به ارزشیابی رضایت بخش می شود، پایین تر از سطح مطلوب كار خواهند كرد (رابینز،  1389).

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

1-6-2- تعاریف عملیاتی متغیرها 10

فصل دوم :پیشینه پژوهش

2-1- مقدمه 11

2-2- مدیریت دانش 12

2-3- چرخه مدیریت دانش 12

2-3-1- تعریف و ماهیت تسهیم دانش 13

2-3-2- اهمیت تسهیم دانش 15

2-4- عوامل انسانی موثر بر تسهیم دانش در سازمان 15

2-5- تئوری های مربوط به تسهیم دانش 17

2-6- موانع بالقوه تسهیم دانش 19

2-6-1- موانع بالقوه فردی تسهیم دانش 20

2-7- عوامل موثر بر تسهیم دانش طبق الگوی وانگ و همکارانش(2010) 23

 

2-9- پیشینه پژوهش 30

2-9-1- تحقیقات داخلی 30

2-9-2- تحقیقات خارجی 31

2-10- خلاصه و جمع بندی 32

2-11- مدل نظری پژوهش 33

منابع

منابع فارسی

منابع انگلیسی

 

 

 

توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
 
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
 
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
 
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
 
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
 
منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
 
نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
 
بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد
 
پشتیبانی همیشگی توسط : maryam.alkasir70@gmail.com

 
 

 

 

 

 

 
فایلی درباره چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تسهیم دانش

مبانی نظری تسهیم دانش
دانلود مبانی نظری تسهیم دانش
پیشینه تحقیق تسهیم دانش
ادبیات نظری تسهیم دانش
فصل دوم پایان نامه تسهیم دانش
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تسهیم دانش
ادبیات و مبانی نظری تسهیم دانش

  • پروپوزال عوامل موثر بر وصول مطالبات در بانک صادرات و ارائه راهکارهایی برای بهبود وصول آنها

    پروپوزال عوامل موثر بر وصول مطالبات در بانک صادرات و ارائه راهکارهایی برای بهبود وصول آنها,پروپوزال وصول مطالبات بانک صادرات,خرید…

  • پرسشنامه ارزیابی عملکرد بانک با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن

    پرسشنامه ارزیابی عملکرد بانک با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه ارزیابی عملکرد…

  • بررسی تطبیقی شرط فعل در نظام حقوقی ایران و فرانسه

    بررسی تطبیقی شرط فعل در نظام حقوقی ایران و فرانسه,دانلود پایان نامه شرط فعل,شرط فعل,شرط فعل در فقه امامیه,شرط فعل…

  • بررسی مدل ها و انواع تاب آوری با تشریح ویژگی ها و عوامل موثر بر آن

    انواع تاب آوری,اهمیت تاب آوری در دوره نوجوانی,بررسی مدل ها و انواع تاب آوری با تشریح ویژگی ها و عوامل…

  • بررسی منابع و بنای اقتصادی روستا

    اقتصاد روستایی,بررسی بنیانهای اقتصادی روستا,بررسی منابع و بنای اقتصادی روستا,بنیان اقتصادی روستا,دانلود پایان نامه رشته کشاورزی,منابع اقتصادی روستاهای ایران بازدید…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق داده کاوی 4

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق داده کاوی 4 رفتن به سایت اصلی دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق کامپیوتر مبانی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعارض نقش

    ادبیات نظری تحقیق تعارض نقش,پیشینه پژوهش تعارض نقش,پیشینه تحقیق تعارض نقش,دانلود پیشینه تحقیق تعارض نقش,دانلود مبانی نظری تعارض نقش,فصل دوم…

  • کتاب نظریه های حسابرسی دکتر جواد رضازاده

    کتاب نظریه های حسابرسی دکتر جواد رضازاده رفتن به سایت اصلی کتاب نظریه های حسابرسی دکتر جواد رضازاده به تعداد…

  • ارزیابی عملکرد شعب بیمه ایران با DEA

    ارزیابی عملکرد شعب بیمه ایران با DEA رفتن به سایت اصلی دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی ارزیابی عملکرد…

  • طراحی عملی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت برای برآورد هزینه تمام شده آموزش دانشجویان

    برآورد هزینه تمام شده آموزش دانشجویان,دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری,سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت,سیستم هزینه یابی در…

  • روشها و مدلهای سنجش رضایت مشتری با نگاهی به شاخصهای کشورهای مختلف

    تعریف رضایتمندی مشتری,تعریف عملیاتی رضایت مشتری,روشها و مدلهای سنجش رضایت مشتری با نگاهی به شاخصهای کشورهای مختلف,روشهای اندازه گیری رضایت…

  • گزارش کارآموزی رشته مهندسی صنایع – ایمنی صنعتی با عنوان مشكلات ایمنی ، بهداشتی محیط كار پالایشگاه و بهبود آنها

    اصول ایمنی پالایشگاه نفت,ایمنی صنعتی,بهداشت محیط كار پالایشگاه,خرید کارآموزی رشته ایمنی صنعتی,خرید گزارش کارآموزی,خرید گزارش کارآموزی رشته ایمنی صنعتی,دانلود گزارش…

  • بررسی حقوق زن و شوهر در ارث

    بررسی حقوق زن و شوهر در ارث,دانلود مقالات حقوق,دانلود مقالات رشته حقوق,دانلود مقاله ارث,دانلود مقاله حقوق زوجین در ارث,وراثت,ورٍثه بازدید…

  • پاورپوینت آشنایی با معماري سبز و اصول آن

    پاورپوینت آشنایی با معماري سبز و اصول آن رفتن به سایت اصلی مشخصات فایل: عنوان: پاورپوینت آشنایی با معماري سبز…

  • علل موثر در وصول مطالبات بانکی

    راهکارهای اجرایی مناسب برای بهبود وصول مطالبات معوقه,روشهای وصول طلب,علل موثر در وصول مطالبات بانکی,عوامل موثر در وصول موفق مطالبات…